Czy w 2020 można transportować ponadgabaryty?

Czy w 2020 można transportować ponadgabaryty? czyli przewóz wielkogabarytowy poznań tu wyrusza w drogę. Przewożą one przeróżne produkty, nierzadko na znaczne odległości. Wymaga to wielu czynności koordynacyjnych, załatwienia odpowiedniej dokumentacji i warunków przewozu. Pośredniki

Dodane: 25-07-2020 13:02
Czy w 2020 można  transportować ponadgabaryty?

Codziennie tysiące tirów busów statków samolotów

przewóz wielkogabarytowy poznań
przewóz wielkogabarytowy poznań

Transport do bardzo ważna gałąź gospodarki. Codziennie tysiące tirów, busów, statków, samolotów i innych środków transportu wyrusza w drogę. Przewożą one przeróżne produkty, nierzadko na znaczne odległości.
Wymaga to wielu czynności koordynacyjnych, załatwienia odpowiedniej dokumentacji i warunków przewozu. Pośrednikiem między przewoźnikiem, a klientem jest spedytor. To on znajduje najkorzystniejszy sposób transportu, przedstawia ofertę klientowi i dba o jego przebieg.
Bardzo problematyczny jest transport ciężki, a w szczególności transport ponadgabarytowy. Wymaga on specjalnych warunków. Przewożone rzeczy muszą być odpowiednio zabezpieczone, a wystające elementy oznakowane. Również pojazdy muszą być odpowiednio dostosowane. Powinny zawierać odpowiednią naczepę. Jeżeli przewożone rzeczy wystają poza nią wymagane jest też specjalne światło sygnalizacyjne. Transport maszyn o nietypowych wymiarach może być bardzo trudny i nierzadko wymaga przewożenia ich w mniejszych częściach, co ułatwia jego stabilne umieszczenie na naczepach.


W tym właśnie celu firmy i

Do przewożenia towarów ponadgabarytowych wykorzystuje się specjalne usługi transportowe - może to być chociażby tzw. transport ciężki. Istnieje kilka przepisów, które jasno mówią o tym, w jaki sposób takowe usługi powinny być realizowane. Należy je właściwie zorganizować i przeprowadzić. W tym właśnie celu firmy i prywatni klienci, którzy chcą przewieźć rzeczy lub ładunki ponadnormatywne, powinni skorzystać z usług specjalistycznych firm transportowych.

Transport ponadgabarytowy nazywany jest także transportem nienormatywnym oraz transportem ponadmormatywnym. Pod tą nazwą kryje się usługa przewożenia takich towarów, których rozmiary oraz waga przekraczają ogólnie przyjęte normy. Za taki towar można uznać wyrób, którego szerokość przekroczy 2 i pół metra, długość przekroczy 16,5 m (naczepa), a wysokość - 4 m. Masa ładunku ciężkiego wynosi przynajmniej 42 tony.

Z pomocą tej specjalistycznej usługi można przeprowadzić m.in. transport maszyn rolniczych, ale także zbiorników, konstrukcji stalowych oraz infrastruktury.


Jak zorganizować transport ponadgabarytowy?

Wielkie firmy produkujące elementy konstrukcyjne budynków czy mostów mają zawsze problemy z organizacją transportu. Najczęściej bowiem elementy, które produkują są na tyle duże, że nie spełniają norm transportowych dla ładunków standardowych. W takim przypadku należy zorganizować transport ponadgabarytowy. Jest to na pewno znacznie bardziej czasochłonne przedsięwzięcie. Wymaga ono zapewnienia odpowiedniego czasu przejazdu oraz kierowcy posiadającego odpowiednie uprawnienia. Znacznie łatwiej jest w przypadku maszyn rolniczych czy budowlanych, transport maszyn bowiem jest znacznie mniej wymagający. Najczęściej mieszczą się one ramach wymogów transportowych dla zwykłych naczep ciągników siodłowych. Przez to transport maszyn jest znacznie bardziej powszechny. Pojedyncze ładunki ponadgabarytowe transportowane są przeważnie nocą, co jest dodatkowym utrudnieniem ze względu organizacyjnego. Coraz więcej firm oferuje transport ciężki. Specjalizacja w tym zakresie jest bardzo dochodowa, ponieważ nie każdy przedsiębiorca ma w swoim zespole pracowników posiadających uprawnienia do takich ładunków.


Tradycyjnie na polskich drogach transportować można

Transport ciężki to inne określenie dla gałęzi przemysłu, jaką jest transport ponadgabarytowy. W tej nazwie znaleźć można odzwierciedlenie jej charakteru. I to na kilku płaszczyznach.
Słowo ciężki to po pierwsze odniesienie do wielkości i ciężkości towarów. Tradycyjnie na polskich drogach transportować można produkty o łącznej masie 42 ton. Tymczasem maszyny, różnego rodzaju sprzęty, czy hale ciężar ten przekraczają. Wszystko więc co waży więcej niż 42 tony, musi być transportowane w specjalnych warunkach.
Drugą płaszczyzną transportu ciężkiego, jest jego logistyka. Transport maszyn, czy elementów infrastruktury naprawdę nie jest organizacyjnie łatwy. Nie każdą trasą da się go zorganizować. Takie elementy, jak rondo, most, czy wysoki krawężnik mogą w tym przypadku uczynić trasę nieprzejezdną. Zorganizowanie więc wszystkiego cale nie jest łatwe. Tym bardziej, że dochodzą do tego dodatkowe elementy, związane z obowiązującymi regulacjami prawnymi.
I tak oto transport ciężki, wcale lekkim nie jest.